Monday, January 16, 2012

JAGA ANAK TANGGUNGJAWAB IBU BAPA...

found this old article..not to blame anyone out there, tapi tak salahkan if kita baca & sharing for our own good rite..let's read it..

*************************************************************************************

JAGA ANAK TANGGUNGJAWAB IBU BAPA
October 6, 2009 - Saadiah binti Bahari
oleh Siti Nur Almizan Aripin
snur@bharian.com.my

Tidak wajar serah si kecil untuk dijaga nenek di kampung melainkan punya alasan kukuh.

ALASANNYA cukup mudah, tidak ada pengasuh dan ada segelintir memberi alasan lebih yakin bayi atau anak kecil mereka dijaga ibu bapa sendiri menjadi penyebab mengapa ramai pasangan suami isteri mengambil keputusan melepaskan anak untuk dijaga datuk dan nenek.

Malah, ada ibu bapa yang sanggup menghantar anak ke kampung untuk dijaga nenek datuk kerana pelbagai alasan, antaranya sukar mencari pengasuh yang boleh dipercayai.

Persolannya, ADAKAH IA TINDAKAN YANG WAJAR?
Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadut berkata, sebelum membuat keputusan untuk menghantar anak kepada ibu bapa, seseorang itu perlu ada niat yang ikhlas kerana anak adalah tanggungjawab meraka, bukan orang lain.

"Alasan mengapa hantar anak ke kampung perlu munasabah, misalnya kerana kematian suami atau isteri, sakit atau ditimpa kecelakaan, bercerai dan sebagainya. Tapi jangan pula menjadikan alasan tidak mampu kerana Islam ada menyatakan seseorang itu perlu mempunyai kewangan yang cukup sebelum mendirikan rumahtangga," katanya.

"Silapnya di sini adalah sikap suami isteri itu sendiri yang ingin bergaya lebih sedangkan diri tidak mampu dan jalan mudah adalah dengan menghantar anak untuk dibela datuk nenek di kampung," katanya.

Beliau berkata, setiap pasangan yang mendirikan rumahtangga perlu memahami bahawa anak adalah pengikat kasih hubungan suami isteri dan aset modal insan yang terbaik bagi kedua-dua ibu bapa.

"Anak juga harta berbentuk duniawi dan ukhrawi yang sewajarnya dipelihara, dijaga, dihargai, ditarbiah dan dididik dengan sebaik-baiknya. Anak-anak pada peringkat umur yang masih kecil juga sedang melalui proses perkembangan dan pembangunan fizikal serta spiritual, minda, kerohanian, emosi dan keinginan syahwat,".

"Justeru, menjadi tanggungjawab penjaga untuk mendidik anak dengan sebaik-baiknya menggunakan modul daripada Al-Quran, Nabi dan ulama, ilmuwan, pakar motivasi, tokoh ibu mithali dan sebagainya mengenai ilmu agama, akidah, solat serta ilmu dunia," katanya.

Sehubungan itu, kata Noh, meletakkan anak kecil untuk dijaga datuk dan nenek tidak ada salahnya jika kedua orang tua itu diyakini mampu mendidik, mengasuh selain mempunyai pengalaman berserta kudrat dan ingatan yang masih kuat.

"Kelebihan untuk cucu jika datuk dan neneknya bekas pendidik atau orang berilmu, tapi penganiayaan juga kepada anak kecil itu jika diletakkan di bawah asuhan orang tua yang tiada pendidikan kerana ia bole membantutkan perkembangan minda kanak-kanak itu untuk menjadi seorang insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang suatu hari kelak,".

"Namun saya perhatikan, datuk dan nenek lebih ramai yang lembut hati dengan cucu. Jadi ciri pemimpin yang tegar dan berani tidak ada sehingga boleh menyebabkan cucu jadi manja dan degil," katanya.

Kata Noh lagi, tidak ada hukum mutlak boleh dijatuhkan terhadap sesiapa yang menghantar anak untuk dijaga kedua-dua orang tua.

Tetapi Noh mengingatkan, jika kedua ibu bapa yang menjaga cucu itu uzur, tidak berkemampuan dari segi kudrat dan kewangan atau sehingga menzalimi tanggungan lain di dalam keluarga itu, maka hukumnya haram.

Begitu juga dengan tindakan segelintir ibu bapa yang menyerahkan anak untuk dijaga datuk dan nenek bukan beragama Islam, hukumnya juga haram walau dalam keadaan apa sekalipun.

"Perlu juga diingatkan, penyerahan dan penerimaan anak untuk diasuh kedua-dua datuk dan nenek perlu ada reda daripada orang tua. Jangan sehingga ada keluhan kecil keluar daripada mulut kedua mereka kerana menzalimi orang tua itu juga bole mengundang dosa,".

"Lebih malang, hidup anak itu juga tentunya sia-sia dan dalam kerugian, malah rezekinya juga tidak diberkati kerana hidup tanpa keredaan dari kedua ibu bapa," katanya.

Di dalam apa juga situasi, sama ada kerana terpaksa atau rela, anak yang soleh perlu memahami fitrah manusia itu sendiri kerana kata Noh, pada usia emas, warga tua seharusnya diperuntukkan waktu yang secukupnya untuk beramal ibadat.

"Solehkah anak itu jika waktu tua datuk dan nenek itu dibebani tugas membela cucu sedangkan mereka sepatutnya diberi peluang mengisi waktu untuk beribadah," katanya dalam nada yang tegas.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Ratu


No comments:

Post a Comment